Novosti

Zimske gume

10 važnih pitanja i odgovora
Objavljeno: 20.11.2018.
Zimske gume

Što kaže Zakon?
U Hrvatskoj je zimska oprema obvezna na zimskim dionicama javnih cesta od 15. studenoga tekuće godine do 15. travnja iduće godine. Obvezna uporaba zimske opreme odnosi se na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila oružanih snaga Republike Hrvatske. Uređeno je to Odlukom o obveznoj zimskoj opremi (NN 145/2013). U zimske dionice javnih cesta ulazi 839,2 km autocesta i 1523,3 km državnih i županijskih cesta te 68,1 km državnih cesta za tranzitni promet iz trajektnih luka Vukovar, Osijek, odnosno luke i rafinerije Sisak.

Što je zakonska definicija zimske opreme?
Pod zimskom opremom osobnih automobila, odnosno motornih vozila čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,50 tona, podrazumijevaju se zimske gume (M+S) na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm te s lancima za snijeg pripravnim za postavljanje na pogonske kotače.

Zašto je bolje zimi voziti na pravim zimskim gumama?
Zimske gume svojom mješavinom i karakteristikama gume posebno su prilagođene temperaturama ispod 7 stupnjeva. Također, njihov profil omogućava osjetno bolje prijanjanje na podlogama prekrivenim snjegom i ledom. U praksi to znači da, iako će ljetna guma solidno prijanjati na suhom asfaltu, makar on bio hladan, već prvih par milimetara snježnog pokrivača bit će osjetan problem za ljetne gume. Ukoliko se vozite otvorenom cestom i većim brzinama to znači potencijalan gubitak kontrole, dok u gradu postoji stalna opasnost od naglih kočenja, kao i jednostavnijih problema poput kretanja na uzbrdici i parkiranja na neočišćenom pločniku.

Kakve su cjelogodišnje gume?
Nekada su bile manjkave, no danas na testovima ostvaruju izuzetno dobre rezultate. Načelno govoreći, auti manje mase puno se bolje snalaze s takvim gumama. Za teže je automobile, kaže iskustvo korisnika, bolje imati posebno ljetne ili zimske. Set od četiri premium cjelogodišnje gume stoji kao otprilike šest klasičnih guma. To je samo generalno pravilo. Velika je prednost cjelogodišnjih guma što ne morate na izmjenu dva puta godišnje, a nećete niti pomisliti na još jedan set kotača (obično čeličnih), pa i to pojednostavljuje vozačima život.

Kada je najbolje staviti zimske gume?
Najbolje onda kad vaš vulkanizer ima vremena i kada možete dobiti termin. Nemojte se sjetiti dan prije puta, pogotovo potaknuti lošom prognozom „za sutra“, jer je sredinom Studenog u vulkanizerskim radionicama uvijek gužva.

Što kaže vaš novčanik?
Kupite nove, najbolje što možete. Ali, ako je budžet tanak, bolja je i slabija zimska guma nego najbolja ljetna kada padne snijeg ili kada temperatura padne ispod 7 stupnjeva. Gume premium proizvođača mogu izdržati dulje i svoje performanse zadržati dulje od onih jeftinijih pa ćeš ih koristiti i više od tri godine. 

Što kaže vaš vulkanizer?
Ako koristite svoje postojeće gume, dvije bolje gume stavite na stražnju osovinu jer, bolje je s mjesta ne krenuti nego se na cesti okrenuti. Ne škrtarite na geometriji, dobro ju je provjeriti i po potrebi napraviti prije i poslije zime. To je ujedno dobra kontrola je li s ovjesom sve u redu i ima li zračnosti. Gume ostavite u hotelu za gume, uvjeti su kontrolirani, a gume će biti dobro pregledane i spremljene. Usto, nema gužve u garaži. Izmjena kotača traje 10 minuta, a izmjena na felgama od 30 do 45 minuta.

Što kažu instruktori vožnje?
Vozite pažljivije, s manje gasa. Kočite ranije. Ne “ganjajte” semafore. Ne jurite na zimskim gumama 150 km/h na topli suhi dan, rapidno ćete ubrzati trošenje guma. Pazite na tlak u gumama, to jako utječe na performanse, a svako zanošenje na kočenju puno je gore zimi nego ljeti. Najbolje je provjeriti ga svaka dva tjedna.

Gdje je najbolje kupiti gume?
Kod kupnje, može se reći, danas su kupci poprilično educirani i nemoguće im je “uvaliti” stare gume. No, one se mogu skladištiti do pet godina a da ne izgube svoja svojstva, ukoliko se skladište propisno. Gume koje se prodaju kod velike većine trgovaca nas u pravilu su stare do godinu i pol. Možete ih kupiti bilo gdje, ali najbolje je koristiti svojeg servisera koji i inače brine o autu. Nemojte cicijašiti i odlaziti u Sloveniju, jer kad izračunate vrijeme, gorivo i sve ostalo neće vam se isplatiti na velikoj većini dimenzija.

Što ako ipak zapnete u snijegu?
Zimska guma ima svoje granice. Zapnete li u snijegu, to će vjerojatno biti zbog nasjedanja na sniježni nanos. Često se dogodi na, primjerice, parkiralištu. Ovdje vrijede klasična zimska pravila: razmišljajte o onome što činite, imajte barem pola rezervoara da se čekajući pomoć negdje ne smrznete i nije zgorega u prtljažniku imati malu lopaticu za snijeg. Sretan put!